måndag 29 oktober 2012

DAG 22 - DET HÄR UPPRÖR MIG

Få saker upprör mig lika mycket som djurmisshandel. Läste härom veckan om en städare/sopgubbe som hittat en utmärglad pit bull vid liv i ett sopnedkast, i ett hus med elva våningar. Det betyder ju inte att hunden blivit nedkastad från elfte våningen, men det spelar ingen roll. Hunden levde och någon idiot kastade ner hunden i sopnedkastet.

Ett annat exempel, som också togs upp av Kalla Fakta (eller om det var Efterlyst), är två grabbar som bodde i någon förort, de anmälde sin pitbull valp försvunnen, fick ut pengar för detta och skaffade en ny hund. Efter några månader så anmälde de även den nya valpen försvunnen, vilket verkade väldigt märkligt att två av deras hundar försvunnit på så kort tid. Det startades en utredning, och polisen hittade då likdelar av en av valparna ute i skogen. Den andra valpen skulle tydligen ligga styckad i deras frys. Och anledningen till detta beteende var försäkringsbedrägeri.

I våras pratades det också om en kille i 23-årsåldern som misshandlat sin 14 veckor gamla valp (också av "kamphundstyp") och sedan strypt den tills den dog. Hans anledning var att han inte orkade med hunden, att den var gnällig och jobbig och kissade inne.

HUR KAN MAN VARA SÅ DUM I HUVUDET OCH HJÄRTLÖS??!
Jag blir galen! Det är inte okej någonstans att behandla djur på det här viset. Och det är oftast "kamphundar" (som sagt så tycker jag inte om det ordet) som utsätts. Troligen för att folk skaffar såna hundar för att vara coola, och sen visar det sig att de inte kan ta hand om hundarna. Detta är stora terriers, dvs. starka och bestämda. Inte alla klarar av en sån hund.

Jag blir lika sur varje gång, och jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om hur sur och ledsen jag blir över sånt här. MEN tack och lov så finns det fina människor som ägnar sina liv åt att ta hand om, och omplacera dessa hundar (såklart att det finns andra djur och organisationer också, men jag valde att fokusera på det här). Hundstallet t.ex.

Ozzy kommer ju därifrån, och varje dag förvånas jag över att någon kan ha varit elak mot den här hunden. Att någon kan ha trott att det var en bra idé att slå och sparka på hunden, och att den dessutom skulle lyda då. Och det finns som sagt ingenting som upprör mig mer än just djurmisshandel.

- Ozzy ♥ -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar