tisdag 22 december 2009

2009.12.22 - liten uppdatering (förlåt mamma).


Okej, så det har varit mycket dåligt på uppdateringsfronten sen jag kom hit. Hemskt ledsen. Men nu (ja, två dagar innan jag åker. Synpunkter på det? Nej, trodde inte det heller, bättre sent än aldrig) tänkte jag ta och skriva en liten lista på saker som jag faktiskt gjort sedan jag kom hit för över en vecka sen. Ja mamma, jag vet att jag sade att jag skulle skriva massor så att ni kunde ha lite koll på vad jag har haft för mig, men jag har sovit så lite att jag faktiskt inte orkat skriva alls.

Just nu sitter jag på en säng, med konstigt Disney sängöverdrag, i en studentlägenhet mitt i Spanien (okej, så Valencia kanske inte ligger mitt i Spanien, men med tanke på mitt dåliga lokalsinne, och det faktum att jag spenderat nästan varje dag på universitetes bibliotek och fortfarande inte hittar varken dit eller hem igen, så tycker jag att just "mitt i" var en ganska rimlig gissning) och funderar lite på hur vi ska kunna packa alla våra saker i två resväskor på en sisådär en och en halv dag, samt undrar hur jag lyckats trycka i mig en sisådär närmare 4 burkar Nutella på mindre än en vecka (ja, mamma, på VITT bröd)... Jag tror faktiskt att det kräver en viss talang för att klara detta utan att spy eller bli magsjuk. Undrar om det finns någon form av tävling för den här sortens talang... Får ta reda på det.

Vad har vi gjort då? Jo, vi - eller snarare jag - har:
- ätit Nutella.
- varit på bilblioteket närmare tre timmar nästan varje dag (vilket lett till att jag numera är expert på att spela Bubble Town på min mobil, och är mindre bra på att spela Snake och lyckas ha ihjäl orm-stackarn' en sisådär 15-20ggr på en timme).
- träffat massa trevliga människor, särskilt Rubén och Roció. Jag pratar engelska med dem, de pratar spanska med mig.
- fått reda på att jag hamnade på fel flygplats när jag fläg hit, och fick därför ta en buss därifrån till Barcelona, ta tunnelbana till tågstationen, byta tågbiljett eftersom jag missade det första tåget, och sedan ta en ca: 2h lång tågresa. Men det viktiga här är att jag lyckades klara allt detta ensam, trots att jag inte pratar spanska och trots att jag är en sådan människa som tar fel tåg från Mörby till Täby, och kör till Rinkeby istället för Jakobsberg. Då kan man ju tänka sig varför mamma var så sjukt stolt över mig när jag lyckades ta buss, tunnelbana och tåg (till rätt station) på ett språk jag inte kan.
- varit på en kinesisk restaurant och ätit buffé för 6 Euro.
- spenderat alldeles för mycket tid på att vara ute halva natten på en sunkigt disco någonstans och inte kommit hem förrän kl. 5:00 på morgonen.
- sedan inte sovit mer än kanske 3h samma natt/morgon eftersom vi sov över hos Katharina och hennes grannar bestämde sig för att det var en utomordentlig idé att ha vilt, högljutt och irriterande sex klockan sisådär 07:00 en lördag morgon.
- sovit över hos Rubén eftersom vi försökte undvika hyresvärden (hon är en riktig häxa, helt sjukt. Om hon fått reda på att jag bor här så skulle hon vilja ha närmare 12E per natt extra bara för att jag är här. Så henne gömmer vi oss för) och spenderat närmare en halvtimme den natten med att leka med hans nattduksbordslampa (är det ens ett ord? Kan man säga så?). I vilket fall som helst, den är asball. Man behöver bara snudda vid lampfoten så sprids ett mjukt skimmer över rummet (vi fick sova i hans säng). Så vi låg och turades om med att peta på hans lampa bara för att den var det ballaste vi sett i lampväg - någosin!
- blivit totalt facinerade över Rubéns huvudkudde. Den var, liksom ovannämnda lampa, också asball. Om man kramade om den riktigt hårt så förmade den sig efter kroppen, och när man släppte liksom "blåstes upp" av sig själv! Verkade vara gjord av skumgummi, men förmodligen något annat material som är snäppet coolare än just skumgummi (lampan och kudden kommer hamna högt upp på en önskelista den dagen då jag flyttar hemifrån och får inflyttningsgåvor!).
- träffat Rubéns mamma som gjorde iordning frukost åt oss och gav mig massa paracetamol tabletter och näsdukar eftersom jag hade ont i öronen.
- blivit bjuden på lunch hos dem, suttit och lyssnat på Rubéns pappa som pratar med den konstigaste dialekt jag någonsin hört, och DESPERAT försökt förstå vad det är han säger. Det gick inte. Inte ens Rubén förstår honom ibland, så det gör inget.
- blivit förkyld - igen - av att inte fått sova tillräckligt.
- blivit lagom förvånad, och positivt överraskad, över att det faktiskt finns nässpray i det här landet. Av någon anledning trodde inte jag att det existerade här eftersom jag inte hittat det i Frakrike en endaste gång.
- läst en bok som heter "Use your head - Innovative learning and thinking techniques to fulfill your mental potential". Nej Cecilia, inte roligt. Den ska tydligen få en att förstå hur ens hjärna fungerar, hur man bäst lär sig saker beroende på vilken typ av hjärna man har. Och författaren, Tony Buzan, var mannen som kom på Mindmapping-tekniken. Vet inte om jag lärt mig sådär jätte mycket, men lite intressant är det faktiskt... Den här boken har varit min bästa vän de långa, tråkiga, och utdragna dagarna i biblioteket.
- promenerat runt i Valencia. Det finns en jätte rolig lekpark här. Den är helt enorm, i formen av en pirat som ligger i sanden och alla delar av den här enorma piraten är olika rutschkanor! :) Måste nog dit och fota lite. Det har varit lite dåligt med fotona eftersom vi spenderat all tid med att sitta på bilblioteket...

Det var väl allt, än så länge. Ska försöka få upp lite bilder någon dag, särskilt på den där pirat rutschkanan. ;)
Det var väl en rejäl uppdatering. Morsning så länge. :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar