onsdag 2 december 2009

2009.12.01 - Folk är fan inte kloka!


Ross blev attackerad av en annan hund idag, igen. Hur många gånger ska den här stackars hunden behöva blil biten, attackerad och få sår stora som tefat, och djupa som om en vass nål stuckit honom i halsen, innan folk inser hur farliga deras djur är???

Jag blir tokig. Idag mötte vi en riktigt stor maffig Mastiff liknande hund på gärdet, Ross hälsade på den med svansen viftandes i vädret. Skitglad, ville leka som vanligt. Tanten som ägde hunden stog ca: 10m bort och pratade i mobiltelefon. Ganska snabbt ser jag på hundens kroppspråk att det här inte kommer funka särskilt länge till och försöker ta Ross därifrån, men precis när jag tar tag i halsbandet så attackerar Mastiffen, tar tag i nacken på Ross, och släpper inte! Jag släpper Ross så att han ska kunna få en chans att försvara sig, men när jag inser att den andra hunden har ett så starkt grepp runt halsen på honom att han inte kommer komma loss försöker jag dra bort hundarna från varandra. Både hennes och min hund. Men det går bara inte. Den här hunden måste vägt lika mycket som jag, om inte mer. Han hade Ross i ett järngrepp. Tanten som äger hunden går väldigt sakta fram till oss, pratar fortfarande i mobilen. Sen lägger hon på, efter att hundarna bråkat i säkert 3 minuter...

Till slut blir jag desperat och skriker åt henne att ta bort hunden, vet ni vad hon svarar (och hon står precis bredvif hundarna nu, lika nära som jag. Och hon ser att hennes hund har ett rejält grepp om halsen på min)? Hon säger "Varför då?". Jag blir rasande. Sen när hon väl fått bort sin mastiff från Ross så vänder sig hennes hund om och tar tag i Ross ben istället.
Sen försöker hom storma därifrån när jag säger att jag vill ha hennes telefonnummer. Det tänker hon absolut inte ge mig. "Aldrig i livet!". Sedan hotar hon med att polisanmäla oss. Babblar något om att hennes hund är i högre rang än min och att därför har hennes hund rätt att ge sig på min. Jag säger att jag förstår det, "det är självklart att din hund ska markera var gränsen går. Inga problem, det är bara bra. Det ska han göra". Tanten ser helt borta ut, och blir ännu surare. Problemet var att det här inte var någon markering. Det var en riktig attack, och nu har Ross ett djupt sår i nacken, och en eventuell inre skada i höger framben..

Hon skriker att jag inte borde ha min hund lös eftersom han är superfarlig (det faktum att han lekte med en annan hanhund precis innan hennes mastiff kom stormande mot oss är tydligen inte relevant alls). Hon vägrar ge mig telefonnumret, lillasyster försöker gå fram till henne och resonera eftersom tanten vägrar prata med mig. Det funkar inte heller. Hon blir ännu mer förbannad och skyndar sig därifrån så fort hon kan. Grejen är den att det står på skyltar där ute att hundarna får gå lösa om man tycker att man har tillräcklig koll, men att man som ägare bär ansvar för alla eventuella skador som hunden kan orsaka. Och den här kvinnan tog inget ansvar alls. Jag tror att hon vägrade ge mig sitt telefonnummer eftersom hon visste att det var hennes ansvar och att det var hon som hade åkt dit om jag hade fått hennes nummer. När hon stormade därifrån skrek hon något om att hon måste ta sin hund till veterinären. Då kan man ju undra varför hon vägrade ge mig numret, om min hund hade orsakat någon skada så är ju jag skyldig henne kostnaden för veterinär besöket...

Jag tycker att hundarna ska få gå lösa. Men ägaren (dvs. flockledaren) måste ha koll på sin egen hund. Det finns en anledning att skyltarna med lagarna står där på diverse ställen. Man måste ta ansvar för hunden och skadorna den kan kan orsaka.Men den här kvinnan gjorde ingenting. Hon stod mindre än en halvmeter ifrån hundarna och vägrade ens säga ifrån åt sin hund. Hade Ross hoppat på någon annan sådär hade jag ryckt tag i nacken på honom och tryckt ner honom i marken och tvingat honom att vara undergiven mig så fort att han inte hunnit göra någon skada. Jag är ledaren av vår "flock". Han ska inte, och får inte göra så. Och man måste säga åt hunden att den gör fel på samma sätt som en annan hund skulle satt honom på plats. Men den här kärringen (ursäkta språket) gjorde absolut ingenting. Hur kan man stå bredvid och bara titta medans ens hund trycker in hörntänderna i en annan hunds nacke??!! Ross var helt chanslös. Varför gör man ingenting? Det är helt sjukt. Om jag ska vara helt ärlig så tror jag att den här kvinnan inte "hade alla hästarna hemma" som mamma brukar säga. Hon verkade inte helt vaken. Och en sådan människa borde inte ha hund, särskilt inte en i den storleken som kan göra så mycket skada, och som uppenbarligen aldrig blivit tillsagd att den gjort något fel i hela sitt liv.

Jag måste faktiskt varna för den här människan innan någon annan råkar ut för samma sak. Inte för att så många som läser det här, men om ni som gör det känner någon som har hund och brukar promenera på Gärdet så föreslår jag att ni länkar till det här inlägget.
Tanten var ungefär 50-60 år gammal, ca: 1.65 lång och blond med mörk utväxt. Hunden, vilket är det ni garanterat märker först) var riktigt stor. Säkert 60kg, minst. Svart mastiff-liknande bjässe med en vit bred rand över bröstet ned mot magen. Och den är inte att leka med. Men det ser ni när den kommer emot er.
Om jag ser henne och/eller hunden igen så ska jag försöka ta ett kort på henne så man vet vad man ska akta sig för. Tyvärr gick inte det riktigt den här gången. Jag önskar verkligen att jag hade ett foto på både henne och hunden att lägga upp här, för både hon och hunden är farliga. Särskilt i kombination med varandra.

Jag har i alla fall polisanmält händelsen. Och jag hoppas att fler personer vågar göra samma sak om ni stöter på den här kvinnan och hennes enorma hund. Mamma och pappa ska ut och försöka hitta henne och konfrontera henne. Hoppas de lyckas. Hoppas också de fotar henne så jag kan lägga upp en bild här.

Vi har inte varit hos veterinären än med Ross, mamma ville vänta och se hur han mår imorgon. Jag hoppas att han inte fått några allvarligare skador. Men man vet ju aldrig. Vi får se hur det går.
Nu måste jag gå och sova. Ska jobba extra imorgon som receptionist på ett ställe jag aldrig hört talas om. Måste upp kl: 06.00 så jag hinner hitta dit.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar